לשון הרע בעבודה

לשון הרע בעבודה היא תופעה נפוצה ובעייתית, העלולה לפגוע הן בעובדים והן בארגון כולו. דברי לשון הרע, בין אם בעל פה או בכתב, יכולים להוביל להשפלה, בוז, לעג ואף לפגיעה בשמו הטוב של אדם ובפרנסתו. במאמר זה נדון בהגדרת לשון הרע בעבודה, נסביר מהן ההשלכות המשפטיות של הפצת לשון הרע, נבחן דרכים למניעת התופעה ונסביר מהן הדרכים המשפטיות שאליהן ניתן לפנות במקרה שבו חוויתם אירוע של לשון הרע בעבודה.

מהי לשון הרע?

מבחינה משפטית, לשון הרע כוללת כל אמירה הנמסרת לצד שלישי ופוגעת בשמו הטוב של אדם. כאשר אמירות כאלה נכתבות או משודרות, הן ידועות בתור הוצאת דיבה. ללשון הרע במקום העבודה יש ניואנסים ייחודיים כי הסביבה המקצועית הרבה פעמים משלבת גם היבטים מקצועיים וגם היבטים אישיים, ולכן יכולות להיווצר סיטואציות שבהן אמרות יכולות בקלות להתפרש לא נכון ולהשפיע על הזדמנויות קריירה ורווחה אישית.

לשון הרע בעבודה

בבסיסה, לשון הרע כוללת השמצה של אדם אחר בכתב או בעל פה. בהקשר של מקום העבודה, לשון הרע יכולה ללבוש צורות שונות, כולל הצהרות שקריות במיילים, בתזכירים, בדוחות או בפוסטים ברשתות חברתיות. לשון הרע בעבודה יכולה לבוא לידי ביטוי בהפצת שמועות על כשירותו של עמית לעבודה, הערות מזלזלות על אופיו של ממונה או פרסום הערות לא נכונות באתר ביקורת עובדים. למעשה, כל תקשורת הפוגעת במוניטין של מישהו ומועברת בכתב עלולה להיחשב בתור לשון הרע.

הצהרות לשון הרע עלולה לפגוע במוניטין המקצועי של אנשים, לגרום להם לאבד הזדמנויות תעסוקה ולהוביל אותם למצוקה רגשית. לשון הרע גם יכולה להכתים את תדמית המותג של ארגונים, לשחוק את מורל העובדים ולחשוף אותם להליכים משפטיים יקרים.

מה ההבדל בין הבעת דעה לבין לשון הרע?

חשוב להבדיל בין הבעת דעה לבין אמירות העלולות להיות מכפישות. בעוד שדעות הן סובייקטיביות ובדרך כלל אינן גורמות לפעולה, הערות מזלזלות המצהירות או מרמזות על עובדה שאינה אמת עלולות להתפרש בתור לשון הרע. אם קולגה מגיב ברשתות החברתיות על מוסר העבודה של אדם אחר באופן מזיק ומופרך, הדבר עלול להיגרר למצב של הוצאת דיבה בפייסבוק, שכן הדברים שפרסם יכולים להגיע לקהל גדול ולגרום לנזק מקצועי חמור. זהו המקום שבו ייעוץ מומחה של עורך דין לשון הרע עשוי להכריע ולעזור.

לשון הרע במדיה החברתית

אחת הבעיות העיקריות בפלטפורמות של מדיה חברתית, כמו פייסבוק, טוויטר ולינקדאין, היא שכל אחד יכול לכתוב ולפרסם כל מה שהוא רוצה. בגלל הקלות שבה ניתן לפרסם תוכן, פלטפורמות אלה הפכו לבסיס להפצת תוכן פוגעני. לשון הרע במדיה החברתית הפכה לדאגה שכיחה במקום העבודה, כאשר עובדים ומעסיקים כאחד מתמודדים עם האתגר של תוכן משמיץ המפורסם ברשתות החברתיות.

הוכחת לשון הרע בעבודה

תנאים בסיסיים

ביסוס תביעת לשון הרע בעבודה דורש הוכחה של כמה יסודות מרכזיים. קודם כל, הייתה חייבת להיאמר הצהרה כוזבת על אדם אחר. דבר שני, הצהרה זו צריכה להיות מפורסמת או מועברת למישהו שאינו האדם שבו היא עוסקת, ובסביבות עבודה הכוונה היא לעמיתים לעבודה, למנהלים או לכפופים. בנוסף, נדרשת הוכחה כי מבצע ההצהרה עשה זאת תוך התעלמות רשלנית מן האמת. לבסוף, ההצהרה חייבת הייתה לגרום לפגיעה – כמו אובדן עבודה, אובדן מוניטין, עוגמת נפש או נזקים אחרים.

סף הפגיעה

סף הפגיעה בתביעות לשון הרע הוא היבט קריטי. על הצד המושמץ להוכיח כי נגרם לו נזק כתוצאה ישירה מאמירת לשון הרע. במקום העבודה, זה יכול לכלול פגיעה במוניטין המקצועי של האדם, וכתוצאה מכך אובדן הזדמנויות עבודה, פיטורים שלא כדין או יצירת סביבת עבודה עוינת. ניתן להיעזר בשירותים של עורך דין הוצאת דיבה כדי לנווט בין הניואנסים המורכבים של הוכחת פגיעות בלתי מוחשיות כאלה ולהבין את סיכויי ההצלחה של המצב הספציפי שלהם.

איסוף ראיות

למי שעומד בפני לשון הרע בעבודה, חשוב לאסוף את כל הראיות האפשריות בהקדם. שמרו התכתבויות בדוא”ל, הודעות קוליות או כל תקשורת כתובה המכילה את ההצהרות הכוזבות. גם איסוף עדויות מעמיתים לעבודה או מאחרים ששמעו את לשון הרע יכול להועיל. במקרים של לשון הרע באופן מקוון – כמו הוצאת דיבה בפייסבוק – חשוב לשמור תיעוד של כל הפוסטים, התגובות וההודעות הרלוונטיים. דאגו לתעד את כל המקרים הרלוונטיים כדי שתוכלו לחזק את התיק הפוטנציאלי.

עורכי דין בענייני לשון הרע בעבודה

כאשר נתקלים בטענות על הוצאת דיבה במקום העבודה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין לשון הרע או עורך דין הוצאת דיבה. בעלי מקצוע אלה מתמחים בדיני לשון הרע והם בעלי המומחיות להעריך את התוקף ואת הרלוונטיות של תביעות לשון הרע, להתמודד עם הליכים משפטיים מורכבים ולסייע לכם לקבל את הזכויות שלהן אתם זכאים.

לסיכום

לשון הרע בעבודה היא תופעה שיש להתייחס אליה ברצינות. הפצת דברי לשון הרע עלולה להוביל להשלכות חמורות, הן עבור העובד שהפיץ את הדברים והן עבור העובד שנפגע מהם. חשוב לזכור שכל אדם זכאי לשם טוב ולכבוד, ושיש להימנע מהפצת דברי לשון הרע, גם אם הם נאמרים בתום לב. במקום להפיץ לשון הרע, עדיף לפנות לגורמים מוסמכים בארגון, כמו מנהל משאבי אנוש, ולדווח על הבעיה בצורה עניינית ומקצועית. בנוסף, חשוב ליצור תרבות ארגונית של כבוד הדדי וסובלנות, שתמנע את התפתחותן של תופעות כמו לשון הרע.

נגישות

שליחת מסמכים לנוטריון

צרפו את המסמך הרצוי והשאירו פרטים נוספים. התרגום יתבצע על ידי עו"ד ונוטריון ובמידת הצורך יצור עמכם קשר להשלמת מידע נוסף. למען הסר ספק, הרמה המקצועית של השירות וזכויותיכם כלקוחות נשמרת גם כאשר המסמכים נשלחים כאן.

וקטור מאזניים
נוטריון אונליין זמין עכשיו!