מהו ייפוי כוח נוטריוני

כאשר אדם זקוק לעזרתו של אדם אחר בביצוע משימות או פעולות מטעמו, יש צורך בחתימה על מסמך משפטי שנותן לו את הסמכות לעשות כך. למסמך זה קוראים ייפוי כוח, וחתימה עליו היא מצב שכיח מאוד שמקובל בעולם המשפטי ומוכר כפעולה פשוטה וקבילה על פי חוק. כעיקרון, אין צורך בנוכחות עורך דין כדי לחתום על ייפוי כוח רגיל, אך במקרים ובתחומים מסוימים יש לחתום על ייפוי כוח נוטריוני ע”י נוטריון. במאמר הבא נדבר על כל מה שצריך לדעת על ייפוי כוח נוטריוני

 ייפוי כוח נוטריוני

ייפוי כוח נוטריוני הוא ייפוי כוח שנחתם ע”י הנוטריון ובנוכחותו. ייפוי הכוח נותן סמכות לאדם או גוף אחר לבצע פעולות בשמו של מייפה הכוח (כלומר, האדם שנותן את הסמכות).

ההבדלים בין ייפוי כוח לייפוי כוח נוטריוני  

  • ייפוי הכוח הנוטריוני מאפשר לכל אדם להיות מיופה הכוח (כלומר, מי שמקבל את הסמכות לפעול), בעוד שבמקרים של ייפוי כוח רגיל, לא ניתן לבחור בכל אדם, ובמקרים רבים מדובר בעורך הדין עצמו.
  • כחלק מתהליך החתימה, נוטריון צריך לאמת את זהות האדם שמולו ולאשר כי אכן מדובר באדם שמעוניין בייפוי הכוח. עליו לוודא כי מייפה הכוח חותם על המסמך מרצונו והוא כשיר מבחינה משפטית לתת את הסמכות לגורם אחר לבצע בשמו פעולות שונות. לעומת זאת, במהלך חתימה על ייפוי כוח רגיל מהלך זה לא יתבצע.

אילו סוגים קיימים? 

לייפוי כוח נוטריוני קיימים שני סוגים עיקריים:

ייפוי כוח נוטריוני בלתי חוזר

ייפוי כוח המשמש כחלק מהליך הביצוע של עסקת מקרקעין וקשור לייפוי כוח לביצוע עסקת מקרקעין. ייפוי כוח בלתי חוזר נועד לשמור ולהבטיח את כל הזכויות של צד נוסף (שלישי) במסגרת עסקת המקרקעין. על ייפוי הכוח להיות ספציפי ולהדגיש מיהו הצד השלישי ומהן זכויותיו במסגרת העסקה כדי להיחשב ייפוי כוח בלתי חוזר. ייפוי כוח זה לא ניתן לביטול.

ייפוי כוח נוטריוני כללי

ייפוי כוח שמעניק סמכות רחבה לאדם אחר לבצע פעולות בשמו של מייפה הכוח. הרעיון של הייפוי מסוג זה הוא האפשרות לבחור בכל אדם שרוצים, ולא בעורך הדין. לדוגמה, ניתן לבחור בקרוב משפחה שיבצע פעולות אלו עבור מייפה הכוח. ייפוי זה מעניק כוח רב ונרחב למיופה הכוח, ועל כן הוא נחתם בנוכחותו של נוטריון.

 ייפוי כוח לביצוע עסקת מקרקעין

עסקת מקרקעין היא עסקה שערכה גבוה מאוד, והיא דורשת הליכים בירוקרטיים רבים וסבוכים, כולל רישום בטאבו, משכנתא וכו’. על כן, לשכת המקרקעין תדרוש מכם ייפוי כוח נוטריוני לכל מקרה לצורך הבטחה של ביצוע פעולות נדרשות ע”י אדם/חברה/תאגיד לצורך השלמת העסקה.

ייפוי כוח נוטריוני לבנק

כאשר מעוניינים לקחת משכנתא, הבנק ידרוש ייפוי כוח לצורך קבלת הסמכות לפעול בשמכם לצורך פעולות הקשורות ברכישה או במכירה של נכס. ברוב המקרים, מדובר בייפוי כוח בלתי חוזר.

זקוקים לייעוץ נוטריוני מקצועי? צרו איתנו קשר!

מתי צריך ייפוי כוח נוטריוני? 

במקרים של ייפוי כוח לביצוע עסקת מקרקעין, ייפוי הכוח דרוש במקרים של מכירה או רכישה של שטח, ומכירה או רכישה של נכס.

אם מדובר בייפוי כוח כללי, המקרים והסיבות יכולים להיות רבים: מגורים ארוכי טווח בחו”ל, מחלה, אי כשירות פיזית, ובעצם כל סיבה שמהווה חוסר יכולת לבצע את הפעולות הנדרשות לאורך תקופה ארוכה.

האם ייפוי כוח נוטריוני ניתן לביטול?

ניתן לבטל ייפוי כוח נוטריוני כל עוד הביטול מתבצע בתיאום עם הנוטריון שאיתו המסמך נחתם. הביטול אפשרי על פי חוק כל עוד הנוטריון מעורב בתהליך, מיופה הכוח מודע לביטול המסמך וכל עוד לא מדובר בייפוי כוח בלתי חוזר.

ייפוי כוח נוטריוני – מחיר 

המחירים של שירות הנוטריון הם קבועים על פי חוק, כך שניתן לדעת מראש מהם המחירים ומתי אדם מנסה לגבות יותר מהמותר. במקרה זה, מדובר בפעולה שנקראת “אימות חתימה”, שבמסגרתה הנוטריון מאשר כי החתימה שייכת אל האדם החותם והוא זה שאכן חתם בשמו.
נכון לשנת 2021, אימות חתימה ראשון יעלה 193 ₪, אימות חתימה נוסף יעלה 77 ₪, עבור העתק תשלמו 77 שקלים לעמוד הראשון ועוד 6 שקלים לכל עמוד נוסף. עבור העתק שני תשלמו 25 שקלים לעמוד הראשון ו-6 שקלים לכל עמוד נוסף.

לסיכום:

לייפוי הכוח הנוטריוני חשיבות גדולה עבור כל מי שמעוניין להעניק סמכות לאדם אחר לבצע פעולות בשמו, מכל סיבה שהיא. חשוב לבצע את ההליך באופן תקין יחד עם נוטריון מוסמך, כדי שהמסמך יהיה קביל משפטית. גם כאשר מבצעים עסקת מקרקעין, חשוב לבצע את הדברים באופן נכון כדי להימנע מבעיות משפטיות מול לשכת המקרקעין או כל צד אחר שיהיה מעורב בעניין. חשוב להכיר את הסוגים השונים של ייפויי הכוח, כדי לדעת בדיוק למה אתם זקוקים ומה יתאים לצרכים שלכם.

אימות החתימה, שהוא בעצם הפעולה שמבצע את הנוטריון במסגרת החתימה על ייפוי הכוח, עולה 193 שקלים לחתימה הראשונה ועוד 77 שקלים לחתימה השנייה. תשלמו עוד 77 שקלים לעמוד הראשון של העתק + 6 שקלים לכל עמוד נוסף, ולהעתק נוסף תשלמו 25 שקלים לעמוד הראשון + 6 שקלים לכל עמוד נוסף.

מסמך משפטי שנותן סמכות וכוח לגוף שלישי לבצע פעולות בשם מייפה הכוח. ייפוי הכוח חייב להיחתם בנוכחות נוטריון ולאחר אימות חתימה.

ניתן לבטל את ייפוי הכוח כל עוד הנוטריון שבנוכחותו נחתם המסמך מלכתחילה מעורב בתהליך, ומיופה הכוח מודע לביטול. ייפוי כוח בלתי חוזר הוא היחיד שלא ניתן לביטול.

ברוב המקרים, התוקף של ייפוי הכוח יקבע מראש בעת החתימה עליו. אם לא נקבע תוקף, תוקפו יפוג בתום 10 שנים או עם פטירתו של מייפה או מיופה הכוח. 

במקרים רבים, ייפוי הכוח משמש לצורך ביצוע עסקאות מקרקעין. ייפוי כוח כללי יכול לשמש במקרים רבים אחרים, ובעצם בכל מקרה שבו אדם מעוניין לתת לאדם אחר או לגוף/ארגון לפעול בשמו.

נגישות

שליחת מסמכים לנוטריון

צרפו את המסמך הרצוי והשאירו פרטים נוספים. התרגום יתבצע על ידי עו"ד ונוטריון ובמידת הצורך יצור עמכם קשר להשלמת מידע נוסף. למען הסר ספק, הרמה המקצועית של השירות וזכויותיכם כלקוחות נשמרת גם כאשר המסמכים נשלחים כאן.

וקטור מאזניים
נוטריון אונליין זמין עכשיו!